26 ژانویه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله ی MDPI Metabolites، کاربرد جینجرول، فعال ترین و فراوان ترین جزء زنجبیل، برای درمان هایپرگلایسمی و اختلالات مرتبط را روشن کرد.

در این مطالعه، محققان پیشرفت حاصل در استفاده از جینجرول به عنوان یک مولکول ضد قند خون و تأثیر آن بر سایر اختلالات مرتبط با هایپرگلایسمی را ارزیابی کردند.

مشاهده شده است که هایپرگلایسمی حدود 68 درصد از بیماران بستری شده درواحد مراقبت های ویژه ی پزشکی(ICU) را تحت تاثیر قرار می دهد. هایپرگلایسمی یک پیش بینی کننده ی مستقل مرگ و میر در بسیاری از شرایط مانند سکته مغزی، آسیب مغزی و انفارکتوس میوکارد است. هایپرگلایسمی توسط متغیرهای محیطی، ژنتیکی و ایمونولوژیک در بیماران دیابتی نوع 1 ایجاد می شود. این عوامل باعث اختلال در تولید انسولین و مرگ سلول های بتا در پانکراس می شوند. در بیماران دیابت نوع 2، هایپرگلایسمی ناشی از تولید ناکافی انسولین و مقاومت به انسولین است. هایپرگلایسمی چندین فرآیند متابولیک پیچیده ی به هم پیوسته را فعال می کند و نقش مهمی در شروع و پیشرفت دیابت و عوارض ثانویه ی آن مانند نفروپاتی، نوروپاتی، آب مروارید، رتینوپاتی، پریودنتیت و مشکلات مفصلی و استخوانی دارد.

مطالعاتی در مورد فواید سلامتی زنجبیل و تاثیر ترکیبات آن بر افزایش قند خون و اختلالات مرتبط انجام شده است. همچنین ثابت شده است که جینجرول یک جزء فعال دارویی بالقوه زنجبیل است که سطح قند خون را کاهش می دهد زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی است. به عنوان یک آنتی اکسیدان بر فرآیند بیوشیمیایی پیچیده ای تاثیر می گذارد که باعث فعال شدن هایپرگلایسمی می شود.

محققان گفتند: جینجرول، از نظر شیمیایی با کپسایسین، جزء آتشین موجود در پیپرین (ماده ای که در فلفل سیاه یافت می شود) و فلفل چیلی، مرتبط است. قدرت فوق العاده ای برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف دارد. این یک داروی احتمالی برای هایپرگلایسمی و اختلالات بالقوه ی ناشی از عوارضی مانند نفروپاتی، کاردیومیوپاتی، آب مروارید، رتینوپاتی، پریودنتیت، و مشکلات استخوان و مفاصل است. این کار را با تعدیل استرس اکسیداتیو، التهاب و ناهنجاری های متابولیکی انجام می دهد. همچنین، مطالعات نشان داده اند که از رشد باکتری های مرتبط با پریودنیت مزمن در حفره دهان جلوگیری می کند. اکثر مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، بر روی 6-جینجرول، رایج ترین جزء زنجبیل متمرکز بوده اند که در درمان هایپرگلایسمی تاثیر امیدوار کننده و قابل توجهی دارد. با این حال، برای اثبات اثربخشی درمانی جینجرول، به آزمایشات بالینی نیاز است.

محققان در مطالعه ی خود نوشتند: بررسی اثربخشی دیگر آنالوگ های 6-جینجرول در برابر هایپرگلایسمی و اختلالات مرتبط با آن در غلظت های مختلف برای تعیین دوز مناسب برای درمان این بیماری ها الزامی است.

آنها در پایان گفتند: جینجرول یکی از موثرترین ترکیبات برای درمان هایپرگلایسمی و چندین اختلال فاجعه بار ناشی از آن است. این ترکیبات اثرات مفیدی در مراقبت از سلامت انسان و درمان بیماری ها ارائه می دهند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/is-ginger-beneficial-for-treating-hyperglycemia-and-related-disorders-study-sheds-light-105854